Wiedewiedewiet - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu Wiedewiedewiet - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu

Wiedewiedewiet

Blijf op de hoogte en volg

26 Mei 2013 | Chili, Santiago de Chile

Aangezien ik het hele weekend op pad ben geweest heb ik maandag en dinsdag 2 heerlijke chilldaagjes ingelast. We hadden namelijk een lang weekend in verband met Pinksteren. Eigenlijk is alleen de 21e hier een feestdag, maar omdat veel studenten van buiten Santiago komen plakken ze er nog een dagje aan vast of zo, helemaal geen probleem natuurlijk! Ik heb dus lekker hardgelopen, nog een poging tot studeren gedaan en films gekeken met m’n huisgenoten. Debiele regel hier in huis is dat we onze dekens (van die extra warme dekens voor op bed) de slaapkamer niet uit mogen halen, maar goed als ik een film in de woonkamer ga kijken neem ik die natuurlijk wel mee. Het is namelijk écht ijskoud in huis (oké heb dit al meerdere keren gezegd volgens mij, maar blijf me erover verbazen). Zo studeer ik nu voornamelijk in bed, puur omdat het daar lekker warm is. Als ik te lang achter de computer zit ben ik geneigd handschoenen aan te trekken en ik heb zelfs al een pyjamabroek aangetrokken onder mijn gewone broek. Ja ik weet het, in Nederland zijn we gewoon te verwend, maar toch lastig aanpassen op deze manier. Buiten is het overdag nog steeds wel lekker, zo kan ik na de colleges vaak gewoon zonder jas over straat lopen.

Woensdag was weer een gewone collegedag, maar dat vond ik op zich ook niet zo heel erg na 4 vrije dagen. In het 2e college stonden de ramen aan het begin wagenwijd open, great.. Gevolg: Ik, met mijn winterjas en dikke sjaal heb 1.5 uur letterlijk rillend op mijn stoel gezeten! In een tussenuur moest ik samen met een klasgenoot van me aan een project werken. Dat hebben we welgeteld 15 minuten gedaan en daarna heb ik hem foto’s laten zien van Nederland, van onze overheerlijke culinaire hoogstandjes, mijn huis in Santiago etc. Ach ruim een uur Spaans praten is ook al een les op zich haha. Het 4e uur was het jeugdcollege waar we een week geleden een tentamen voor hebben gehad. Het is een 4e jaars sociologievak en ik heb er warempel een 4 voor gehaald (dat is een 5.5 in Nederland). Dus voldoende! En wat was het slecht gemaakt.. Om me heen heb ik bijna alleen maar 1en, 2en en 3en gezien. Ook complimenteerde de docent ons nog met ons goede Spaans. Omdat het gemiddelde van de klas superlaag was, wat natuurlijk ook niet goed is voor de docent (iets wat ze hier heel belangrijk vinden), stelde de docent voor over 1.5 week het tentamen nog een keer te doen. Okeee….. Nou ja, het hoogste cijfer telt geloof ik, dus ik kan altijd nog proberen om het wat omhoog te halen. Na 20 minuten stond ook ineens iedereen, inclusief de leraar, op om te gaan. Blijkbaar hadden we weer iets gemist en was de les afgelopen.

Donderdag zou ik les hebben en een presentatie moeten geven over 2 gebeurtenissen die belangrijk zijn geweest voor mijn studiekeuze. Eenmaal aangekomen bij het lokaal stonden daar ook al veel andere studenten en toen het lokaal opengemaakt werd zijn we gewoon naar binnen gelopen. Na 20 minuten was de docent er nog niet en na een kwartier is de regel dat je weg mag gaan en een lijst met de namen mag maken zodat je wel als aanwezig op werd geschreven. Dat hebben we dus maar gedaan. Toen ik weer naar huis wilde lopen (het was namelijk mijn enige college) zag ik de docent daar staan praten met andere studenten, maar zij zeiden dat het college niet doorging. Nog steeds geen idee waarom en ik vond het ook wel irritant want wilde mijn presentatie gewoon geven en ook was ik weer voor nop naar de uni gelopen, maarja, goed voor de conditie zullen we maar zeggen.

Vrijdag had ik het tentamen wat ik eigenlijk vorige week had voor psychologie. De docent nam eerst met ons de vragen door en toen zei hij: oké jullie mogen dit nu maken waar jullie willen en dan moeten jullie het voor 6 uur mailen. En o ja, het mag in koppels gemaakt worden. Huh? Een tentamen samen maken? Dit was weer iets nieuws voor mij.. Maar ik vond het allang prima, want het waren toepassingsvragen die wel wat lastiger waren. Gelukkig bood een heel sympathiek meisje mij al aan samen de vragen te maken en dat hebben we dus gedaan. Op naar het computerlokaal en na 1.5 uur waren we klaar. We zullen zien wat we ervan gemaakt hebben.. Ze vond het wel fijn om met mij samen te werken, want ze vond ook dat de andere studenten echt lui zijn, goh, nog helemaal niks van gemerkt.. In inefficiënt werken en uitstellen zijn ze namelijk de beste. Voor het andere psychologietentamen wat ik eerder al heb gemaakt had ik trouwens een 5.9 (ongeveer een 8.5 dus), dus dat vak moet ik ook wel kunnen halen aangezien ik gemiddeld maar een 4 (5.5) hoef te hebben volgens mij. ’s Avonds ben ik naar Sasha gegaan en heb ik samen met haar en Mirjam overlegd over een eventuele trip die we nog in juli willen maken. Mirjam en ik willen allebei toch nog wel graag naar Paaseiland, ondanks dat het erg duur is. Waarschijnlijk gaan we daar na onze tentamens naartoe (dus rond 11 juli). Daarna willen we nog met z’n 3en zo’n 9 dagen naar Peru gaan en dan Machu Picchu en Cusco in het bijzonder. We hebben tot nu toe nog geen tickets geboekt, maar de plannen zijn er in ieder geval. Wordt een lekker duur tripje, maar ik heb het er zeker voor over. Daarna zijn we nog met een aantal mensen meer naar een barretje gegaan.

Zaterdag stond er weer iets nieuws op het programma: Een Spaans reggae-concert! Ik ben daar samen met 2 huisgenoten en 2 vriendinnen van een huisgenootje naartoe gegaan. Het begon ’s middags al, dus rond half 4 waren we al op de locatie. Zo grappig om te zien wat voor mensen er om je heen staan, en dan val je als blondje al helemaal op. Allemaal mensen met dreadlocks en ook de enorme wietlucht mocht niet ontbreken haha. Overal zag je in de zaal allemaal wolkjes zweven. Ik heb ook nog nooit zoveel wiet geroken als hier in Chili. En dan niet alleen gisteren bij het concert, maar ook gewoon op straat en op de universiteit. En dan zien ze Nederland als ‘’drugsland’’ .. Maar goed, voor een paar uurtjes vond ik het concert zeker heel leuk. Op een gegeven moment is de muziek wel een beetje hetzelfde, dus na 3,5 uur hadden we het ook wel gezien. Maar wel heel leuk, een keer wat anders dan anders!

Vandaag weer een chill/studeerdagje op de planning. Ik kan namelijk aankomende vrijdag waarschijnlijk het tentamen alweer overnieuw doen!
Ik heb nog wat foto’s online gezet van vorig weekend, helaas ben ik vergeten mijn camera mee te nemen naar het reggae-concert, dus daarvoor moeten jullie je inbeeldingsvermogen maar gebruiken!

De link: nl.fotoalbum.eu/hannekes

  • 26 Mei 2013 - 22:22

    Tineke:

    Heerlijk om in bureaucratisch Nederland te wonen :-). Weet je al wanneer je dan je presentatie moet doen... Of zie je dat dan wel ( zou ik knap van je vinden ) leuk om ook het nummer wiedewiedewiet eens te laten horen aan je Chileense medemens..
    Hasta la pasta!

  • 26 Mei 2013 - 22:42

    Fam. Bel, Nieuw-Vennep:

    Ha Hanneke, als je naar Machu Picchu gaat, zou je kunnen overwegen om niet de 'standaard' inca trail te doen die bijna iedereen doet. Je loopt samen met duidenzen andere toeristen in kolonne de berg op. Een collega van mij is onlangs in Peru geweest en die ging een alternatieve trail in die omgeving doen, samen met een gids. Heel rustig, mooie uitleg en je ziet evengoed ook dezelfde omgeving. Als je meer wil weten, kan ik het de collega vragen hoe/waar ze dit geboekt heeft. Veel plezier in ieder geval daar!
    Groeten,
    je oom.

  • 27 Mei 2013 - 17:56

    Bennie:

    Hoi Hanneke,

    Maar goed dat je ticket voor retour al betaald is, anders had je waarschijnlijk straks geen geld meer om nog naar ons kikkerlandje terug te keren,ha,ha, met al die plannen die je nog hebt.

    Groetjes,
    Je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2013

Time to say goodbye

13 Juli 2013

Het laatste weekje Santiago

08 Juli 2013

Paaseiland; een paradijs op aarde

01 Juli 2013

Heerlijke chaos

23 Juni 2013

De laatste weekjes

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 14379

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: