Op de helft .. - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu Op de helft .. - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu

Op de helft ..

Blijf op de hoogte en volg

29 April 2013 | Chili, Santiago de Chile

Wauw.. week 14 alweer en jawel, de week waarin ik op de helft zit van mijn trip. Ja echt ik vind het heel leuk om jullie straks weer te zien, maar ik wil hier nu nog niet weg! Gelukkig heb ik dus nog 3 maanden  Sorry pap en mam, nog even geduld hebben!

Afgelopen week was weer een studeerweek helaas, vrijdag had ik namelijk een tentamen van psychologie, paniek! Waar ik eerst zei dat het zo leuk en uitdagend was andere vakken te volgen dan in Nederland vraag ik me nu echt af : waaarom?? Oké, er waren op de universiteit niet veel vakken die overeenkomen met mijn studie in Nederland, maar sociologie, sociaal werk en psychologie zijn toch wel totaal andere dingen! Bijna alle lessen vind ik heel interessant, maar om te leren.. bijna onmogelijk! In het Nederlands al, maar laat staan in het Spaans.. Zo ging mijn tentamenstof van psychologie over de zin van het bestaan (of het ontbreken daarvan), het existentialisme en de pijn van het bestaan. Ja jullie begrijpen mijn angst voor het tentamen hopelijk wel. Hoe het is afgelopen lezen jullie verderop (om het spannend te houden..).

Maandag moesten we het informe (verslag) van 10 pagina’s inleveren voor sociologie. Dus wij, Alejandra, Mirjam en ik hadden daar natuurlijk het hele weekend op gebikkeld. In de les aangekomen, blijkt dat wij de enigen zijn die het verslag mee hebben genomen. Bleek dat er onderling afgesproken was, wel met de leraar, dat het voor woensdag af moest zijn. Dit was ons Nederlanders natuurlijk compleet ontgaan, maar goed wij hebben het in ieder geval ingeleverd. Woensdag heeft trouwens nog steeds niemand het ingeleverd volgens mij, geloof dat ze hier van uitstellen houden..

Voor de rest ben ik maandag met Sasha gaan zwemmen op de uni, want jaaa we kunnen gratis zwemmen! We dachten eerst dat we een studentenpas nodig hadden (die we niet hebben), maar nee hoor, alleen je naam opgeven, je rut (soort van persoonlijk nummer dat je op de uni krijgt) en de opleiding die je volgt en je mag het water in! Helaas dat daar wel de ubercharmante badmuts om de hoek komt kijken die verplicht is, waardoor je er uitziet als een ei. Maar goed, we lopen er niet bij voor de mooiigheid zullen we maar zeggen. En we hebben nu het goede voornemen om 2 keer in de week te gaan! Pas maar op, straks komen we nog met een sixpack terug!

Donderdag hebben we het in de Afectividad & sexualidad les dan eindelijk écht over seks gehad. Als huiswerk kregen we mee alle voorbehoedsmiddelen opschrijven die we kennen. Haha, heel leuk, om uit te vogelen welke Spaanse benamingen ze er hier voor hebben. Het leek wel de voorlichtingsles die wij al op ons 13e in Nederland krijgen. Daar was de rest ook erg verbaasd over, dat we dat al op zulke jonge leeftijd krijgen. Chili is het land dat één van de hoogste aantallen tienerzwangerschappen kent. Ook hier op de uni heb ik me er echt over verbaasd hoeveel dikke buiken (en dan bedoel ik niet van het eten, want daar lopen er ook genoeg van rond) ik al heb gezien. Daarentegen waren de Chileense studenten ook weer helemaal verbaasd dat ik niemand van mijn vriendinnen ken (voor zover ik weet.. :P) die zwanger is. Hier is het de normaalste zaak van de wereld en één van de redenen hiervoor werd mij verteld is dat vrouwen de positie van moeder willen hebben. En ik denk ook dat er gewoon simpelweg een tekort aan voorlichting is. Bovendien kennen ze hier het concept abortus ook niet, dus dat is ook nog een verklaring. Maar goed, het was wel een hilarische les, want de helft van de tijd snap ik niet waar ze het over hebben, nee zo ver gaat mijn Spaans vocabulaire niet. Ook wel heftig, een meisje waarmee ik veel omga ik deze les, vertelde me dat ze een aantal maanden geleden een miskraam had gehad. Ze vertelde het liever niet in de les, dus vond het wel bijzonder dat ze mij in vertrouwen nam.

Oja vrijdag, de dag van het tentamen! Nou het begon al heel grappig, de docent vroeg of er nog twijfels waren en zo ja, dan konden we het nog vragen en zou hij het nog even uitleggen. Jawel, 1 minuut voor het tentamen. Voor mijn gevoel was het ook meer een SO wat je vroeger op de middelbare school altijd kreeg. Tussendoor werden er gewoon gummen over en weer gegeven en ik hoorde continue het bliebje van de Whatsapp van de leraar. Inderdaad, wel iets anders dan in Nederland. Maar hoe ging het? Nou ik kon in ieder geval bij iedere vraag iets invullen. Of het goed is, geeen idee, maar ik hoop ook stiekem dat de leraar me een beetje mats, arm zielig buitenlands studentje  We’ll see! Grappig dat na het college m’n klasgenoot zich afvroeg wat ik nou doe als ik ziek ben hier.. Ik: nou dan blijf ik een dag in bed liggen… hij was totaaal verbaasd dat we nooit naar het ziekenhuis gaan of de dokter, en dat ik geen medicijnen neem snapte die ook niet. Achjaa, ook klein cultuurverschilletje. Na het tentamen ben ik ook nog even weer met Sasha gaan zwemmen, heerlijk! 

Om het studeren van de afgelopen weken te compenseren was dit weekend een partyweekend! Dat hadden we wel verdiend vonden we, haha. Vrijdagavond zijn we eerst naar Mirjam’s huis gegaan om daar wat te gaan drinken en daarna hebben we weer een aantal clubs in Bellavista bezocht. Uiteraard weer een geweldige avond, alhoewel we op een gegeven moment echt heeeelemaal gestoord werden van de jongens. Ze snappen het woord ‘’no’’ hier namelijk totaal niet, want daarna pakken ze nog eens drie keer je hand vast om met je te dansen. Als dit één keer gebeurt is het nog wel grappig, maar dit gebeurt dus elke minuut. Jullie zullen begrijpen dat dit redelijk irritant is als je gewoon rustig wil dansen zonder mannen..

Zaterdag hadden we een fiesta del rey (koningsfeest), dat Alejandra georganiseerd had. Haar huis zit namelijk gekoppeld aan een hostel dat aan de andere kant van de straat ligt. Heel chill, want we hadden dus een kok die de asado (bbq) voor ons klaar maakte en het was sowieso een hele fijne locatie, genoeg ruimte etc! ‘’Ons’’ was trouwens een bij elkaar geraapt zooitje van mensen haha. Via via zijn er allemaal mensen gekomen en het was ontzettend gezellig! Geloof dat we in totaal met zo’n 25 man waren. Daarna uiteraard nog weer even de stad opgezocht :P We hebben deze nacht trouwens ook de klok verzet, dus het tijdsverschil met Nederland is nu 6 uur!

Vandaag heb ik eerst vooral uitgeslapen en een beetje rustig aan gedaan en ’s middags heb ik nog geluncht met Sasha. Een heerlijk brakdagje dus!!

Heb weer een aantal foto's online gezet, ze zijn te bekijken op: nl.fotoalbum.eu/hannekes

  • 29 April 2013 - 14:48

    Bennie:

    Aan de foto's te zien ben je weer erg erg druk geweest met je studie, maar niet heus,ha,ha.

    Groetjes,

    Bennie

  • 29 April 2013 - 17:09

    Tineke:

    Grrr.... Ben ik niet de eerste die reageert :-(. Maar goed ook dat je nog niet terug wilt, anders hadden we een probleempje denk ik.... Drink morgen niet te veel oranjebitters en doe ze de groeten in de ambassade!

  • 30 April 2013 - 05:19

    Niki:

    Hanneke, wat een superleuk verhaal weer! Ondanks veel studeren heb je volgens mij de tijd van je leven!! :D geniet ervan! Maar mis je wel hoor :( als je terug bent gaan we meteen een megacappuccino drinken! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2013

Time to say goodbye

13 Juli 2013

Het laatste weekje Santiago

08 Juli 2013

Paaseiland; een paradijs op aarde

01 Juli 2013

Heerlijke chaos

23 Juni 2013

De laatste weekjes

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 14385

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: