Verjaardag, feestjes en o ja.. studeren! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu Verjaardag, feestjes en o ja.. studeren! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu

Verjaardag, feestjes en o ja.. studeren!

Blijf op de hoogte en volg

01 April 2013 | Chili, Santiago de Chile

Universiteit

Afgelopen week was alweer de derde week op de universiteit. Nog steeds moet ik ontzettend wennen aan de colleges en aan de taal, maar dat zal nog wel even zo blijven als het überhaupt nog verandert. Het is in de les trouwens ook geen probleem als iemand ineens naar de wc moet. Er wordt niks gevraagd en diegene verlaat gewoon de klas. Ook bij het rinkelen van een telefoon wordt er door de docent niet raar opgekeken. Ik heb nu een aantal groepen waarin ik moet werken en gelukkig heb ik tot nu toe wel het idee dat het chille groepen zijn, en veelzijdig. Bij één groep zit ik bij een non in! Geweldig toch?! Wat me wel ontzettend frustreert is dat ik voor mijn gevoel nog weinig inbreng heb. In Nederland heb ik meestal een groot aandeel als ik in groepen werk, maar hier is dat in verband met het taalverschil gewoon lastiger. Hopelijk zien de studenten me in ieder geval niet als last, haha. Ik merk dat de andere Nederlandse studenten hier ook last van hadden tijdens een college wat we samen volgden en ik denk dat dit normaal is. Ook hebben we afgelopen week ons masker moeten presenteren en het idee erachter. Idee erachter? Was dat de bedoeling? Ik had maar wat in elkaar geflanst, zonder een bewust idee. We moesten een concept geven die paste bij ons en het masker dat we gemaakt hadden, dus ik heb voor het concept ‘simpel’ gekozen, omdat er nou eenmaal geen andere beschrijving voor mijn masker was haha. Maar misschien past dat ook wel een beetje bij me, omdat ik van simpel hou, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Afgelopen donderdag was ik weer voor niks naar de uni gelopen. Het is namelijk Semana Santa en vanaf donderdag zouden de lessen vanaf 1 uur niet meer doorgaan. Mij was dit uiteraard niet verteld, maar ik vond het eigenlijk ook niet zo heel erg. Ben toen maar met Sasha de stad in gegaan, ook een leuke invulling!

Cultuurverschillen

Ik heb hier al gemerkt dat de Chileense cultuur een totaal andere cultuur is dan de Nederlandse cultuur. Leuk om dit ook te zien wanneer je voetbal kijkt. De kwalificaties waren afgelopen week namelijk op televisie en ik heb dit met onder andere mijn Chileense huisgenoot gekeken. Verschil in temperament is dan het eerste wat opvalt. Tijdens de vorige wedstrijd die Chili verloren heeft is onze afstandsbediening gesneuveld, ra ra hoe dit kan… De commentatoren zijn geen haar beter, wat een geschreeuw tijdens de wedstrijd! Een organisatie voor internationale studenten had een tripje naar deze wedstrijd georganiseerd. Helaas had ik tot later college (brave student), dus ik kon niet mee , maar vond het achteraf toch wel jammer dat ik het gemist had. Hopelijk komt er nog een volgende keer. Wat ook opvalt, is dat wat in Nederland typische vrouwenbanen zijn, je vooral mannen ziet. Zo liep ik laatst in een paar schoenenwinkels en je ziet alleen maar mannen! Of als je in een restaurant bent, zie je bijna alleen maar mannen die bedienen, terwijl je in Nederland over het algemeen veel meer vrouwen ziet.

Op stap

Ja, dit vormt een belangrijk onderdeel van mijn Chileense leventje hier. Ik moet zeggen dat het uitgaan hier ontzettend leuk is en er zijn ook enorm veel plaatsen waar je naar toe kunt gaan. We gaan nu meestal 2 keer in de week uit, dus als je dat vergelijkt met mijn Salamancatijd valt dit nog mee haha. Zo wouden we afgelopen woensdag naar een bar gaan dat After Office heet. Dit is een bar waar je voor 9 uur binnen moet zijn (althans dan is het nog gratis, daarna betaal je belachelijk veel entree) en waar mensen na het werk komen. Het is dan ook een beetje ‘chique’. Zo zie je veel mannen in pak (vinden we he-le-maal niet erg) en vrouwen met jurken en hakken aan. Uiteraard waren wij als buitenlanders wel een beetje underdressed maar ja. Het is ook een beetje een geheime locatie, het ligt namelijk in een parkeergarage. We waren al aan de late kant en bij de lift was het enorm druk dus we besloten de trappen maar op te rennen. Dit waren er 9, dus aan het eind waren we helemaal bezweet haha. Ik liep samen met Alejandra en Therese (een Noors meisje die Sasha tijdens haar reis had ontmoet) voorop en de rest volgde. Wij waren nog nét voor 9 uur binnen dus wij mochten doorlopen maar de rest helaas niet. Zo stom, normaal zijn ze nooit strikt, maar met dit soort dingen … De poort werd om 9 uur gewoon dichtgedaan en vanaf toen moesten mensen betalen. Een aantal wilden wel naar binnen en een aantal niet, dus uiteindelijk zijn wij ook maar weer naar buiten gelopen omdat we als groep uit wilden. Ontzettend jammer, want het zag er super mooi uit! Het is boven op een dakterras, echt geweldig. Dus volgende week vertrekken we om 8 uur haha. We zijn toen maar naar een bar gegaan waar we een aantal cocktails hebben gedronken en daarna zijn we weer naar het internationale feest gegaan. Gelukkig was het een stuk leuker dan de vorige weer, uiteraard weer genoeg kerels maar gewoon telkens ‘’no’’ zeggen en hopen dat ze weglopen. Om ook nog een beetje cultureel te doen ben ik gisteren met Sasha en Mirjam nog naar La Moneda geweest. Dat is het presidentiele paleis hier in Santiago. Wel mooi om te zien, maar volgens mij mag je niet zomaar naar binnen en moet je daarvoor eerst boeken of zo. Daarna zijn we nog even door de stad gewandeld en uiteindelijk bedachten we dat we ook nog wel even naar de H&M konden gaan die hier onlangs is geopend. Op de straat was in verband met Semana Santa geen kip te zien, maar als je bij de H&M kwam, wist je waar al die mensen gebleven waren. Wát een enorme rij! Heb echt nog nooit zoiets van mijn leven gezien voor een simpele winkel. Zie de foto’s voor een idee van het aantal mensen! Verder zijn we voor mijn verjaardag nog op stap geweest. Ik heb in Sasha en Mirjam echt m’n uitgaansmatties gevonden, dus dat is superleuk! Ook 2 van m’n huisgenoten gingen nog mee. Voor de rest was het huis vrij leeg, omdat heel veel mensen een weekend weg waren. Voor dat we uitgingen hebben we bij mij nog wat gegeten en gedronken. Ook kwamen Sasha en Mirjam om 12 uur aanzetten met een taart en 21 (slik) kaarsjes. Ontzettend leuk! En zo voelde ik me toch nog een beetje jarig. Ik heb een fles pisco (Chileense drank) en dulce de leche gekregen. Dat is een soort van caramel/toffee-achtig iets wat je op je brood kunt smeren, heerlijk! Uiteraard hebben we ons weer goed vermaakt tijdens het uitgaan, dus mijn dag was helemaal geslaagd. Ook leuke liefdesverklaringen gehad. ‘’Jij bent als de zon, je geeft licht’’. Nou ja wel wat anders dan hier in Nederland, ‘’goh wat kijk je boos’’, haha.

Sporten

Ook dit doe ik nog genoeg! Mag ook wel met de drankjes die ik hier drink, haha. Maar moet zeggen dat ik het nog goed volhoud. Ik hardloop nu 2 keer in de week een half uur, loop elke dag ruim een uur en deze week kwam daar nog iets extra’s bij: Yoga! Voor 2 euro kon je gewoon naar binnen gaan en mee doen met de les. Dat wilden wij (Alejandra, Sasha, Mirjam, Therese en ik) wel eens uitproberen. In het begin moesten we op een blok gaan zitten in zo’n mediteerhouding. Ogen dicht, ontspan etc. Tot ineens de hele groep mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ging mompelen! Sasha barstte naast me in lachen uit en ik moest ook op m’n lip bijten om niet hardop te lachen. Dat begon al goed dus! Voor de rest was het nog wel heel zwaar! Je traint volgens mij zo’n beetje al je spieren. Misschien dat ik het nog wel eens vaker wil doen, want ik vond het wel erg leuk en het is heel goed voor je .

Ik heb weinig foto’s gemaakt deze week, maar die zijn gemaakt zijn weer online te vinden op : nl.fotoalbum.eu/hannekes

  • 01 April 2013 - 09:33

    Tineke:

    Ha,
    Hoezo, ik heb bijna niets meer te vertellen ;-). Ben wel benieuwd hoe het met de beoordelingen zit op de uni....telt zo'n masker dan mee voor een cijfer, of is dat allemaal onduidelijk? Veel plezier maar weer de aankomende week ( en misschien handig om te inventariseren of je nog meer onverwcht vrij bent?? 1 mei?? Hemelvaart? )

    Tjuus!

  • 01 April 2013 - 11:56

    Jette:

    Leuke verhalen weer! Fijn dat je je draai daar een beetje gevonden hebt :) xx uit Salamanca

  • 02 April 2013 - 17:08

    Bennie:

    Dat boos kijken heb je niet van een vreemde hoor.
    Zeggen ze tegen mij en Evelien ook regelmatig.
    Misschien dat de non je nog wel tot het geloof kan bekeren,ha,ha.

    Doei!

  • 03 April 2013 - 18:35

    Monique :

    He lieve nicht, als eerste nog van harte met je 21 jaren! En wat goed en leuk van je dat je aan de verjaardag van André hebt gedacht. Hij wil trouwens niet weten dat hij 57 is geworden....ach het is maar een getal (ahum).
    Blijf jij maar lekker bij je simpele masker, eenvoud siert je en brengt je ondertussen overal, dat is toch geweldig! Geniet daar en leer wat want dat zou toch wel mooi meegenomen zijn.
    Doeg, zoen Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2013

Time to say goodbye

13 Juli 2013

Het laatste weekje Santiago

08 Juli 2013

Paaseiland; een paradijs op aarde

01 Juli 2013

Heerlijke chaos

23 Juni 2013

De laatste weekjes

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 14377

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: