De laatste weekjes - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu De laatste weekjes - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu

De laatste weekjes

Blijf op de hoogte en volg

23 Juni 2013 | Chili, Santiago de Chile

Na heel wat uren studie in het weekend, ik ben zelfs op zondagavond nog tot half 12 bezig geweest, iets wat ik normaal echt nooit zou doen, begon maandag de dag alweer veel te vroeg. Ik moet wel toegeven dat ik het eerste uur geskipt hebt (die man houdt toch niet fatsoenlijk bij of je aanwezig bent of niet), want ik had nog flink wat slaap in te halen. Het tweede uur had ik een seminario over mensenrechten. Er zijn deze week namelijk voor de twee persoonlijke ontwikkelingsvakken die ik heb de hele week allerlei activiteiten georganiseerd, waaronder dus dit seminario. Het vierde uur hadden we juventud, het vak van sociologie over de jeugd in Chili en waarbij we het tentamen nog een keer mochten doen omdat hij zo slecht gemaakt was. En wat denk je?! Dik opgehaald! Ik had eerst een 4 (5.5) en nu een 6.5 (9), en ook voor één of ander vaag verslag dat we ooit snel hadden gemaakt had ik nog een 5.5 (7.5 ofzo). Dit betekent hopelijk dat ik 10 juli geen eindtentamen heb, maar we moeten nog één cijfer terugkrijgen voor een project dat we hebben gehaald *keeping my fingers crossed*! Ook kreeg ik te horen dat ik voor 3 vakken nog tot 12 juli college heb, omdat er geen eindtentamen van is. Op zich niet heel erg, aangezien die vakken vooral ’s middags zijn en ik ook nog een paar keer kan skippen omdat ik op reis ga en de aanwezigheidsplicht al gehaald heb. Na college heb ik maandag nog met Alejandra en Mirjam aan een verslag gewerkt, omdat dat ook woensdag ingeleverd moest worden.

Dinsdag had ik nog met m’n groepje afgesproken voor antropologie voor college, omdat het verslag nog niet af was. Als ik ze vroeg of het af was of dat ik nog wat kon doen, kreeg ik gewoon geen antwoord. Ook heb ik nooit helemaal de delen van de andere groepsleden gezien voor we het inleverden, maar goed, ze gaven geen gehoor aan mijn vragen.. Uiteraard kwamen ze weer een half uur te laat en ik had een half uur later gewoon weer college. Een jongen was ook totaal verbaasd toen ik 1 minuut voor m’n college wegliep en niet even hielp het afmaken, tsja, moeten ze maar eerder beginnen.. Tijdens de presentatie was echt niemand op tijd, behalve mijn groepje en een paar mensen, wat als gevolg had dat we een presentatie moesten doen voor 6 mensen of zo. Maar goed, ik vond het allemaal wel prima. De docent was gelukkig heel enthousiast, dus hopelijk heb ik ook voor dat vak een gemiddelde boven de 5.5, zodat ik op 2 juli geen eindtentamen hoef te doen.

Woensdag was de dag waarop de studie sociologie in ‘’paro’’ was. Dit betekent volgens mij zoiets dat omdat andere universiteiten vaak deel kunnen nemen aan de marcha’s (studentenprotesten) of vrij krijgen, ze nu één dag hebben uitgekozen waarop dit ook voor onze universiteit geldt. Op deze dag kunnen de studenten zelf bepalen of ze naar de uni komen of dat ze deel willen nemen aan een marcha (of gewoon lekker in bed blijven). Wij (Alejandra, Mirjam en ik) hadden deze dag 2 vakken van sociologie, wat dus als gevolg had dat wij het eerste uur samen met de docent en één andere kerel voor het lokaal stonden; er was geen les. We konden wel ons project mooi inleveren en eigenlijk zouden we nog een presentatie moeten geven maandag voor een cijfer, maar omdat we nu in tijdnood kwamen en de docent groot fan van ons is, hoeft dat niet! Hij is al helemaal enthousiast over ons en het werk dat we hebben ingeleverd, en hij snapt ook totaal dat we nog willen reizen en nog even van het land willen genieten, dat hij ons zo goed als vrij heeft gegeven nu van het vak. Ik denk dus dat dit vak ook wel binnen is  . Het tweede uur had ik weer een seminario, en dit keer over een oersaai economisch onderwerp, iets met concurrentie of zo (ja ik heb goed opgelet..). Het vierde uur zouden we dus het tweede sociologievak van die dag hebben, en tijdens het tussenuur daarvoor zei mijn groep; ja we gaan allemaal en dan gaan we presenteren. We moeten namelijk ons project nog steeds presenteren. Dat zou eigenlijk maandag al moeten gebeuren, maar toen was er ook weer onduidelijkheid en er waren weer lessen uitgevallen waarin andere groepjes moesten presenteren, dat we uiteindelijk woensdag moesten. Maar omdat de studie dus in paro was, was er ook tijdens dit college geen kip, zelfs mijn groepsgenoten niet, die 10 minuten daarvoor nog vol enthousiasme hadden geroepen dat we gingen presenteren. Dus ik laat me nu maar verrassen wanneer het dan wel moet, haha. We krijgen vast wel een keer een mailtje (of niet…).

Donderdag weer voor nop naar de uni gelopen, omdat ook veel studenten van deze les in ‘’paro’’ waren. Grappig om te zien, ze hangen allemaal spandoeken neer in de aula en daarop kun je dan zien welke studies in paro zijn, maar goed, dat weet je dan pas als je eenmaal op de uni aankomt. Ik kan me ook niet voorstellen dat studenten zoveel invloed hebben. Ze breiden de paro ook gewoon uit met een paar dagen en dat is dan blijkbaar gewoon prima. Ik had vrijdag nog een tentamen, dus ik kon die tijd wel goed gebruiken om nog even te leren.

Vrijdag zou ik dus een tentamen hebben, keurig ’s ochtends nog geleerd ondanks dat ik echt 0 gemotiveerd was. Eenmaal aangekomen op de uni was er allemaal lawaai, mensen aan het voetballen , trommels langs de kant.. Ook die studies waren dus in paro. Eenmaal aangekomen in de les werd al gauw duidelijk dat het tentamen sowieso niet zou doorgaan. Vond ik eigenlijk totaal niet erg, want had echt nauwelijks wat geleerd. Het is nu een take-home-exam geworden die we voor 5 juli moeten inleveren, dus dat kan ik dan een beetje in m’n eigen tijd doen. Ook werd de gewone les niet gegeven, want je kon elkaar door al dat lawaai gewoon nauwelijks verstaan. Nadat ik thuiskwam ben ik met een aantal huisgenootjes naar de supermarkt gegaan, omdat we ’s avonds een barbecue zouden houden, omdat veel mensen volgende week alweer weggaan. ’s Avonds hebben we dus gebbqt, op het eind best koud omdat we buiten stonden, en daarna zijn we naar een huisfeest gegaan wat door Clemence, Johanna en vriendinnen van hun werd georganiseerd. Op zich was het wel gezellig, maar er waren superveel mensen en je kon nauwelijks bewegen, dus na twee uur had ik het ook wel weer gezien en ben ik gezellig m’n dronken huisgenoot naar huis gegaan (Echt hilarisch, bijna-tegen-de-boom-aanloop taferelen enzo :P).

Gisteren was wat je kunt noemen echt een brakke dag, en dat gold niet alleen voor mij, het hele huis leek een pyjamadag te houden. Op een gegeven moment zaten we met 8 huisgenoten film te kijken, inclusief kleedjes en kruiken haha. En zo zijn we de hele middag en avond doorgekomen, wat daar nog van over was haha. Een dagje geen studie, ook wel eens lekker 

Vanmorgen ben ik samen met Clemence naar la Vega geweest, een grote markt met allemaal vers fruit en groente, heerlijk! Daar hebben we dus wat uurtjes rondgestruind en we zijn dan ook met de nodige tassen thuisgekomen. Ook fijn dat alles lekker goedkoop is en ze van alles hebben. Vanmiddag ga ik weer een poging tot studeren doen, want waarschijnlijk heb ik dinsdag een tentamen. Ik zeg waarschijnlijk omdat sommige studies nog tot vrijdag in paro zijn, dus misschien heb ik deze week wel bijna geen college meer, we wachten het af..

  • 24 Juni 2013 - 08:15

    Bennie:

    In "Paro" moeten ze bij ons op het werk ook eens invoeren, trommelen kan ik wel, ha,ha.
    Veel succes met de "laatste loodjes".

    Je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2013

Time to say goodbye

13 Juli 2013

Het laatste weekje Santiago

08 Juli 2013

Paaseiland; een paradijs op aarde

01 Juli 2013

Heerlijke chaos

23 Juni 2013

De laatste weekjes

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 14318

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: