Back als brugger - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu Back als brugger - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van hannekespoler - WaarBenJij.nu

Back als brugger

Blijf op de hoogte en volg

18 Maart 2013 | Chili, Santiago de Chile

Oké mijn weekjes vakantie zijn dan nu echt voorbij. Deze week zijn de college op de universiteit begonnen. Alhoewel ik stiekem een beetje hoop dat ik niet zoveel hoef te studeren, maar ik ben bang dat dat nog gaat tegenvallen, vooral omdat het Spaans hier heel erg wennen zijn.
Ik ben ondertussen al een aantal keer veranderd van vakken, omdat ik in eerste instantie het rooster van een paar vakken heel kut vond en een aantal vakken me ook tegen zijn gevallen.

Maandag stonden de vakken Sociologia de las organizaciones y del trabajo (Sociologie van organisaties en werk), Liderazgo y trabajo en equipo (Leiderschap en werken in teams), en Taller de la Sociologie de la Juventud (Iets met sociologie en de jeugd, haha. Kan even geen goede Nederlandse vertaling vinden) op het programma. Het eerste vak volgde ik samen met Alejandra en Mirjam (ook studenten uit Nijmegen). Het eerste wat me meeviel was dat we redelijk op tijd begonnen, slechts 15 minuten later begon de les. Enorm irritant wat voor stoelen ze hier hebben trouwens, van die stoelen met een ieniemienie tafeltje eraan vast. Met als gevolg dus dat als je de stoel wilt verplaatsen je de tafel automatisch ook meesleept. De man van het eerste college was een ontzettend aardige man, die geloof ik ook extra rustig voor ons praatte, zodat we de les mee kunnen krijgen. We hebben niet zo heel veel gedaan, het was vooral een introductie. We moesten invullen in wat voor organisaties we gewerkt hadden en welke positieve/negatieve ervaringen we daar hebben gehad. Het tweede college had ik als enige van de Nederlanders. Ik zat dus ook alleen maar met Chilenen in de les. Wat wel leuk was, was dat het een optioneel vak is. Ik zit dus met mensen van verschillende studies bij elkaar, die elkaar geloof ik ook nog niet kenden. We hebben de hele les spelletjes gedaan om elkaar wat beter te leren kennen, onder andere een namenspel (soort van ik ga op vakantie en neem mee..) en een gesprek tussen 2 studenten over wat je doet, etc. Bij het namenspel was mijn naam natuurlijk een probleem (dank jullie wel, pap en mam :P). De lerares vroeg 2 keer mijn naam te herhalen en toen vroeg ze: heb je geen andere neem? Dus vanaf nu heet ik Ann/Anna/Anni, prima. Het derde college was een college uit het vierde jaar. Dit vak volgen Alejandra en Mirjam ook. De docent heeft vooral een inleiding gegeven wat we gaan doen de komende tijd en wat het vak inhoudt. Volgens mij is het een heel interessant vak, je gaat namelijk naar verschillende disciplines kijken wat betreft de jeugd. Zo ga je kijken naar culturele dingen, maar ook politiek en geschiedenis. Ik denk wel dat het een pittig vak gaat worden, maar een beetje uitdaging is natuurlijk ook niet verkeerd. ’s Avonds hebben we in huis overleg gehad over aankomend weekend, aangezien het plan is om een weekend weg te gaan. Ik blijf waarschijnlijk toch thuis (of naja, ik maak andere plannen haha), omdat ik het redelijk duur vond en hoogtepunt daar was raften, en na mijn avonturen weet ik niet of ik daar wel zoveel zin in heb. Maar goed, er komen waarschijnlijk nog genoeg andere tripjes.

Dinsdag kon ik gelukkig uitslapen. Ik had namelijk pas les om half 12. Het eerste college was Marketing, wat ik samen met Sasha volgde. Toen we binnenkwamen vond ik het al een beetje raar, want echt alle studenten gingen met de rug naar ons toe zitten, en wij zaten daar maar een beetje tweederangs. Ook de docent was totaal niet geïnteresseerd in ons, waar we vandaag kwam of weet ik het wat. Hij begon de les met enorm te ratelen over wat we allemaal gingen doen de komende periode en toen ik het woord ‘’debat’’ voorbij zat komen, was ik eigenlijk al half afgehaakt. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan debatteren, laat staan in het Spaans. Toen de les vorderde ben ik eigenlijk alleen maar minder enthousiast geworden. Heel veel dingen die die man vertelde heb ik in Nijmegen tijdens mijn studie ook al gehad. Sommige mensen zouden denken, aah lekker makkelijk toch, weet je alles al, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind. Na de les ben ik gelijk naar de computers gegaan om te kijken waarvoor ik het vak kon wisselen, aangezien we zo snel mogelijk moesten aangeven wat we wilden wisselen. Onze coördinator werd denk ik niet zo vrolijk van mij, aangezien ik eerder dus ook al gewisseld was. ’s Middags had ik nog Antropologia sociocultural, een eerstejaars vak wat ik ook weer als enige Nederlander volg. Ik voel me soms echt weer zo’n brugger als ik daar alleen voor zo’n lokaal zit, vriendloos, haha. Maar ik hoop dat daar snel verandering in komt. De les leek me best interessant, en ook de docente is echt enorm aardig. Weet nog steeds niet wat we nou precies gaan doen tijdens dit college, maar daar kom ik snel genoeg achter haha. Na de les was het wel heel leuk dat heel veel meiden helemaal geïnteresseerd naar me toe kwamen waar ik vandaan kwam en wat ik hier kwam doen. Wel een beetje van die blije eerstejaars, maar ik vond het al heel wat dat ze me überhaupt wilden betrekken. Echt enorm lastig om ze te verstaan en ik moet dan ook meerdere keren vragen of ze het willen herhalen, maar dat zal nog wel vaker voorkomen haha. Met boeken hier is het trouwens nog een beetje een verrassing wat we precies moeten doen. Voor het ene college krijgen we artikelen, voor een ander college moeten we delen uit een boek kopiëren. Bij elk college hoort echt een enorme waslijst aan literatuur, maar volgens mij heb je dat ook lang niet allemaal nodig. En toen we maandag naar de bibliotheek gingen om naar een boek te vragen, bleek dat je die wel 3 dagen kunt lenen. Daarna kun je het boek nog 3 keer verlengen met 3 dagen, dus je kunt een boek zo’n 12 dagen hebben. Oftewel, daar hebben we helemaal niks aan…

Woensdag was qua vakken en uren eigenlijk weer precies dezelfde dag als maandag. Het eerste sociologievak wat we hebben vind ik tot nu toe heel leuk en de lessen zijn ook heel interactief. Ik heb trouwens enorm interactieve lessen en als iemand hier in Chili praat, praten ze ook echt heel lang. Op een vraag kunnen ze echt een enorm lang antwoord geven. Niet echt to the point dus. Tijdens het tweede uur gingen we weer spelletjes doen om elkaar beter te leren kennen. Volgens mij is dit een vak waarbij we veel samen moeten doen, elkaar goed moeten kennen en ook moeten we uiteindelijk een of ander sociaal project doen. Ook gingen we een of andere stoelendans doen. Alleen ik had het niet echt begrepen (ja soms vang ik maar de helft op van wat er gezegd wordt) dus ik bleef op een gegeven moment als enige zitten toen iedereen door elkaar ging rennen. Ook kregen we te horen dat we aankomende maandag een masker moeten maken (jaaa je leest het goed!!), dus bij deze heeft de les de bijnaam, ‘’het knutselvak’’ gekregen. Ik wist serieus niet wat ik hoorde toen ze zei dat we dat moeten doen, maar het zal vást ergens goed voor zijn… ’s Middags hadden we een vak waarbij we ook een project moeten gaan doen over een sociaal onderwerp en de jeugd. Wij als Nederlanders zijn maar bij een groep gezet aangezien het ons niet heel verstandig leek samen te werken. Ik ga uiteindelijk met 4 anderen iets met voetbalhooligans doen, best leuk dus! ’s Avonds zijn we weer op stap geweest, aangezien er Miercoles po was. Dat is een feest voor internationale studenten, waar overigens ook veel Chilenen komen. Maar het was erg gezellig!

Donderdag ben ik sportief als ik ben na het stappen gaan sporten. Het was echt bloedheet en ook heel veel mensen verklaarden me voor gek dat ik ging hardlopen na het uitgaan, maar goed ik wil voorkomen dat ik straks kan rollen :P. En tot nu toe gaat dat best goed! ’s Middags wilde ik naar de supermarkt lopen, maar onderweg kwam ik er achter dat er glas in m’n schoen zat, dus m’n voet zat helemaal onder het bloed. Gelukkig zat er een farmacia in de buurt, maar niet dat die man me even een pleister geeft, nee hoor ik moet gewoon 5 euro dokken voor een lullig doosje …. Helaas, Chili is best een duur land.. ’s Avonds heb ik nog gegeten met de Nederlandse meiden, wat erg gezellig was
 Jep, op donderdag heb ik gelukkig geen les, wat heel goed uitkomt aangezien we op woensdag vaak gaan stappen, haha.

Vrijdag had ik 2 blokuren van 2 vakken, dat betekent dus college van 10 tot 5. Het eerste college gaat over armoede en het lijkt me echt enorm interessant. Het is wel een vijfdejaarsvak en het is heel anders dan wat ik in Nijmegen gewend ben, dus het gaat wel lastig worden denk ik. Er worden namelijk heel veel specifieke termen gebruikt die ik niet ken en de lerares praat heel snel. Ook moeten we enorm veel lezen voor deze les, dus helaas, ik moet hier toch enigszins wat gaan uitvoeren haha. Na de les ben ik samen met een meisje gaan kopiëren, want ja zo gaat dat hier. Je krijgt een tekst/boek of iets op internet en dat moet je dan kopiëren of printen. Het scheelt heel erg per les. Het meisje, Vanessa, wat me hielp is echt enorm aardig en omdat ik nog een tijd moest wachten op mijn volgende les, omdat we ruim een uur eerder gestopt waren, heeft ze samen met me gewacht. We zijn nog naar Cerro Santa Lucia gelopen, wat dichtbij de uni zit. Vanaf hier kun je ook de stad mooi overzien. Ook was ze heel geïnteresseerd in me en wil ze me graag helpen met studeren. Voor het vak moet ik waarschijnlijk ook arme mensen gaan interviewen, iets wat me best spannend lijkt, maar ook enorm interessant. ’s Middags had ik nog een psychologievak. Ook dit is een heel interactieve les. Ook enorm lastig wel, want er moesten vragen beantwoord worden als ‘’wat is menselijk ?’’ Dit vind ik in het Nederlands al lastig te omschrijven, laat staan in het Spaans. Dus zoveel inbreng had ik nog niet tijdens de les, maar ik hoop dat dat de komende weken wat gaat verbeteren. Ook vertelde de leraar dat we veel over onze gevoelens gaan praten, en vanuit onze eigen ervaring moeten praten. Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik daar in het Nederlands al geen held in, dus ook in het Spaans lijkt me dit een enorme uitdaging. Misschien was het wel makkelijker voor me geweest om vakken te kiezen die al in mijn straatje liggen, maar ik vind dit juist enorm leuk omdat het zó anders is dan wat ik gewend ben. ’s Avonds was er een salsales georganiseerd voor internationale studenten. Ik ben niet zo’n danstalent, maar ik moet zeggen dat ik het wel heel erg leuk vond. Waarschijnlijk krijgen we ook nog de mogelijkheid een cursus te gaan volgen, dus misschien wil ik dat wel gaan doen. Daarna ben ik samen met Alejandra, Mirjam, Sasha en Brian (Amerikaanse huisgenoot van Alejandra) naar een bar gegaan en hebben we wat cocktails gedaan. Daarna ben ik nog met Sasha en Mirjam op stap gegaan in de uitgaanswijk. In de wijk heb je heel veel verschillende barretjes en clubs dus we hadden echt geen idee waar we naartoe moesten gaan. Uiteindelijk gingen we een discotheek binnen waar wel redelijk wat mensen stonden. We moesten eigenlijk entree betalen, maar de uitsmijter was zo aardig om ons gratis naar binnen te loodsen. Ja hier is het een enorm voordeel om een meisje te zijn! Eenmaal binnengekomen zagen we alleen maar Chilenen staan. Ontzettend leuk natuurlijk, omdat je dan echt het gevoel hebt dat je in een ander land hebt. Nadeel is dat je enorm opvalt, wat als gevolg had dat we na 2 minuten al 3 jongens om ons heen hadden staan. Ze vragen ook continue of je wilt dansen en als je dan ‘’nee’’ zegt snappen ze dat niet, want vervolgens blijven ze nog een half uur staan. Maar goed, dat heeft ook wel weer hilarische situaties tot gevolg die ik hier niet uitgebreid zal bespreken haha.

Zaterdag ben ik ’s middags met Sasha naar de stad gegaan, omdat we allebei nog steeds kleren nodig hadden. In de wijk waar we naartoe gingen waren enorm veel winkels, maar.. bijna alles zat dicht! Super raar, want ik Nederland is zaterdag dé winkeldag, maar zelfs in het winkelcentrum waren veel winkels dicht. We zijn dus maar op het terras gaan zitten en daarna nog even naar het centrum geweest om wat winkels te bekijken. Uiteindelijk zijn we allebei nog wel geslaagd met een aantal shirtjes. ’s Avonds ben ik samen met Jann (Duitse huisgenoot), Ally (Amerikaanse huisgenoot) en Javier (Franse huisgenoot) naar een Irish pub geweest. Het was namelijk St. Patrick’s day dus het was enorm druk in de bar en ook was er een bandje met Ierse muziek en er werd Iers gedanst, wat ik ontzettend leuk vond! Op een gegeven moment werden er een aantal mensen uit het publiek mee de dansvloer op getrokken en jawel… ik was ook één van de gelukkigen, haha .

Vandaag ben ik samen met de Nederlandse meiden en Brian naar een Viña gegaan. Een plek met wijngaarden waar we wijn konden proeven. Vanuit Santiago moesten we een bus nemen die 50 minuten zou duren, maar na 30 minuten waren we er al. Met als gevolg dat we natuurlijk veel te vroeg waren en de tour startte ook nog eens een half uur later. Maar het was lekker weer, dus we hebben ons wel vermaakt! We konden kiezen tussen een Spaanse en een Engelse tour, maar bij de Engelse tour was verder niemand, dus we hebben voor die privétour gekozen! Eerst rondgelopen rond de wijngaarden en er werd verteld hoe de wijn werd gemaakt etc. Erg leuk! Daarna was het tijd om de wijn te proeven. We hadden allemaal alleen maar ontbijt gehad en inmiddels was het al 4 uur, dus we hadden enorm trek. Met als gevolg dat we na een paar wijntjes al een beetje giechelig werden. Maar ze waren erg lekker! Daarna maar snel de bus terug genomen naar Santiago en we hebben ergens wat gegeten. En nu moet ik eigenlijk nog even wat voor de studie gaan doen, aangezien ik best veel moet lezen en ik nu niet al wil achterlopen. Ben benieuwd of ik het nog kan opbrengen!

Grappig dingetje nog hier: Ze kennen hier geen parkeerautomaten waar je een kaartje kunt kopen, dus als je een kaartje wilt hebben komt er een mannetje naar je toe met een of ander apparaatje. Hij zit daar dus de hele dag te wachten tot er eindelijk een auto komt.

De foto’s zijn weer te vinden op nl.fotoalbum.eu/hannekes

  • 18 Maart 2013 - 07:31

    Marjon:

    Ha Anni, (hou jij me tassie ff vast;))
    Wat een leuk verhaal weer en top dat je het zo getrouw volhoudt!
    De brugklas ben je ook prima doorgekomen, dus dat komt vast goed ;)
    Zo te horen heb je aardig wat interessante colleges :) haha en die hilarische uitgaansmomenten mag je wel over de app vertellen ;p succes met de tweede bruggerweek!
    Xxx

  • 18 Maart 2013 - 11:34

    Hanneke:

    Voor degenen die al weer zo snel waren, heb vandaag nog een aantal foto's toegevoegd omdat hij gister niet meer mee wilde werken! Fijn dat jullie me zo trouw volgen :)

  • 18 Maart 2013 - 19:45

    Bennie:

    Hoi Hanneke,

    Eindelijk (af en toe) met serieuze zaken bezig zo te lezen ha,ha
    Hopelijk wordt het allemaal niet te ingewikkeld voor je.
    Succes met de studie!

    Je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2013

Time to say goodbye

13 Juli 2013

Het laatste weekje Santiago

08 Juli 2013

Paaseiland; een paradijs op aarde

01 Juli 2013

Heerlijke chaos

23 Juni 2013

De laatste weekjes

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 14312

Voorgaande reizen:

20 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: